Lärare

MAJA ÅSTRÖM

DATUM: 28/1, 4/2, 11/2, 18/2, 4/3, 11/3, 18/3 & 25/3
TID: Måndagar kl 17-18.30
PRIS: 2600 kr
ANMÄLAN: info@yosyoga.se

  • Dela

MEDIYOGA & MINDFULNESS

VID STRESS OCH UTMATTNINGSSYNDROM

Den här kursen vänder sig till dig som behöver återhämtning, lära dig att lyssna och förstå kroppens signaler och dina behov. Kursen ger dig möjlighet att få en ökad medvetenhet och förståelse för vad stress är, hur din fysiska kropp, tankar och känslor samspelar. Hur du genom yoga och medveten närvaro kan läka, stärka kropp och sinne och skapa ett friskare liv utifrån omtanke om dig själv.

Mediyoga är en terapeutisk yogaform med lugna, stärkande yogaövningar, andningstekniker och meditationer. Att vara ”mindful” innebär att medvetet välja att vara uppmärksamt närvarande i nuet utan att döma, värdera eller ta ställning. Mindfulness är inget nytt vi ska lära oss utan är en befintlig egenskap som vi kan träna upp. Det handlar om att komma i kontakt med sig själv med hjälp av meditationer och närvaroövingar.

Forskning och vetenskapliga studier visar att Mediyoga(medicinsk yoga) och Mindfulness har en mycket god effekt på bland annat stress, utmattningssyndrom, oro, ångest, depression, sömnsvårigheter, högt blodtryck, smärta.

I en tid av tidspress, informationsbrus och prestationskrav kan det vara svårt att vara i kontakt med sig själv. Återhämtning och vila för kropp, själ och sinne är sällsynt varpå vi missar nuets glädje. Att vara medvetet närvarande ger oss tillgång till vår egen kapacitet att hantera livets svårigheter och utmaningar så vi kan fokusera på det som är väsentligt, njuta mer av livet och stå bättre rustade för förändringar.

Kursens innehåll:

  • Vad är stress? vad händer i kroppen och hur du kan hitta balans.
  • Andnings- och yogaövningar som lugnar nervsystemet och bidrar till avslappning och återhämtning.
  • Andnings- och yogaövningar som aktiverar och stärker kroppen.
  • Teori och praktik i mindfulness, meditation, tankens kraft- hur du kan lugna dina tankar och bli mer närvarande.
  • Verktyg, konkreta tips, yogaövningar och meditationer för att fortsätta på egen hand efter avslutad kurs.
  • Du får ett individuellt bemötande i en mindre grupp.
  • Inga förkunskaper krävs.

Lärare: Maja Åström, delägare av Yos

  • leg fysioterapeut med lång erfarenhet av bl a stressrelaterade tillstånd, utmattningssyndrom, psykisk ohälsa i allmänpsykiatri
  • mediyogaterapeut vid institutet för medicinsk Yoga
  • mindfulnessinstruktör
  • Läs mer om Maja ”under lärare”
footer
footer