Maja Åström & Gunilla Klensmeden

DATUM: 28/1, 4/2, 11/2, 18/2, 4/3, 11/3, 18/3 & 25/3
TID: Måndagar kl 17-18.45
PRIS: 3200 kr
ANMÄLAN: info@yosyoga.se

  • Dela

MINDFULNESS & MEDIYOGA VID STRESS OCH UTMATTNINGSSYNDROM

  • Maja Åström, leg fysioterapeut, mediyogaterapeut , mindfulnessinstruktör
  • Gunilla Klensmeden, leg.läkare, forskare och specialist i psykiatri

Den här kursen vänder sig till dig som vill lära sig mer om hur stress och återhämtning fungerar, lära sig att lyssna och förstå kroppens signaler, hur din fysiska kropp, tankar och känslor samspelar. Hur du genom ökad kunskap, yoga och medveten närvaro kan läka, stärka kropp och sinne och skapa ett friskare liv utifrån omtanke om dig själv.

Mediyoga (medicinsk yoga) är en terapeutisk yogaform med lugna, stärkande yogaövningar, andningstekniker och meditationer. Mindfulness är inget nytt utan en befintlig egenskap som kan tränas upp. Att vara ”mindful” innebär att medvetet välja att vara uppmärksamt närvarande i nuet utan att döma, värdera eller ta ställning. Det kan vi öva på genom närvaroövningar och meditationer.

I en tid av tidspress, informationsbrus och prestationskrav kan det vara svårt att vara mindful och komma i kontakt med sig själv. Återhämtning för kropp, själ och sinne kan vara sällsynt varpå vi riskerar att missa nuets glädje. Genom att träna medveten närvaro kan vi få tillgång till vår egen kapacitet att hantera svårigheter så att vi kan fokusera på det som är väsentligt, njuta mer av livet och stå bättre rustade för förändringar.

Forskning och vetenskapliga studier visar att Mediyoga och Mindfulness minskar stress, utmattning, oro, ångest, depression, sömnsvårigheter, högt blodtryck, smärta mm. Ökad kunskap om nervsystemets utveckling och funktion potentierar den positiva effekten av Mediyoga och Mindfulness.

Kursen är på åtta tillfällen där Maja och Gunilla varvar teori och övningar. Gunilla kommer under fyra tillfällen föreläsa och berätta om vad stress är, om nervsystemet, dess utveckling och läkningsprocesser.

Kursens innehåll:

  •  Vad händer i hjärnan och kroppen vid stress? Nervsystemets uppbyggnad och funktion. Underliggande faktorer.
  • Andnings- och yogaövningar som lugnar nervsystemet och bidrar till avslappning och återhämtning.
  • Andnings- och yogaövningar som aktiverar och stärker kroppen och medvetandet.
  • Teori och praktik i mindfulness, meditation, tankens kraft- hur du kan lugna dina tankar och bli mer närvarande.
  • Verktyg, konkreta tips, yogaövningar och meditationer för att fortsätta på egen hand efter avslutad kurs
  • Du får ett individuellt bemötande i en mindre grupp.
  • Inga förkunskaper krävs.

Se till planera tiden för kursen så att du i möjligaste mån kan delta alla tillfällen.  Möjlighet för medicinsk uppföljning finns efter avslutad kurs. Läs mer om Maja och Gunilla under behandlare.

footer
footer